Показати скорочений опис матеріалу
Літературний бренд (не) змінює канон: випадок Марії Матіос»
dc.contributor.author | Вардеванян, Світлана Іванівна | |
dc.date.accessioned | 2023-11-27T17:07:39Z | |
dc.date.available | 2023-11-27T17:07:39Z | |
dc.date.issued | 2023-06 | |
dc.identifier.citation | Марія Матіос належить до української літературної генерації так званих «вісімдесятників» (покоління, яке активно заявило про себе у 80-ті роки ХХ століття). Прозовий доробок письменниці значний, наклади – фантастичні для українського книжкового ринку, прихильність масового читача безперечна. Тобто маємо справу з літературним брендом. Однак цей дуже затребуваний видавництвами, читачами, перекладачами, відзначений багатьма преміями літературний бренд не увійшов у літературний канон. Літературна критика здебільшого відводить прозі Марії Матіос місце в так званій «масовій» літературі, твори письменниці відсутні в шкільній програмі. Прозові тексти Марії Матіос – це переплетення історичної та феміноцентричної тем. Але історична тема у прозі Матіос подається не зі звичного для подібних тем ракурсу. Читач не бачить історієтворчих поворотів і переворотів, які здійснюються зазвичай у столицях, він спостерігає за наслідками, що спричинили великі історичні події в маленькому буковинському селі Розтоки. Селі, яке для самої авторки є не периферією, а центром, бо вона в ньому народилася. І так само периферійною щодо патріархального маскулінного центру є «друга стать», від імені якої ведеться оповідь у більшості текстів письменниці. Жінки Марії Матіос проговорюють свої психологічні та тілесні досвіди виживання у часи великих соціальних потрясінь. Прозові тексти Марії Матіос осмислюють колоніальні травми української пам’яті, центруючи периферійне. Авторка залучає одну з найактуальніших деколоніальних наративних стратегій – архівний імпульс. Письменниця делегітимує офіційно трансльовану колишньою метрополією історію; акцентує на історії національного спротиву. Проза Марії Матіос важлива й потрібна для глибокого осягнення нашого літературного канону. | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2306-2908 (print) | |
dc.identifier.uri | https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/8299 | |
dc.description.abstract | Maria Matios belongs to the Ukrainian literary generation of the eighties of the 20th century. The writer has a lot of prose texts, the editions are fantastic for the Ukrainian book market, the affection of the mass reader is undeniable. That is, we are dealing with a literary brand. However, this literary brand, highly sought after by publishers, readers, and translators, and awarded with many awards, did not enter the literary canon. Literary criticism mostly assigns the prose works of Maria Matios a place in the so-called “mass” literature, the writer’s works are not included in the school curriculum. The prose of Maria Mathios is an interweaving of historical and femincentric themes. The historical theme in Matios’s prose is not presented from the angle usual for similar themes. The reader does not see the historical twists and turns that usually take place in the capitals, he observes the consequences of major historical events in the small village of Roztoky in Bukovyna. The village, which for the author herself is not the periphery, but the center, because she was born in it. Just as peripheral to the patriarchal masculine center is the “second sex”, on whose behalf the story is told in the writer’s texts. The women of Maria Mathios talk about their psychological and bodily experiences of survival in times of great social upheaval. The prose texts of Maria Mathios make sense of the colonial traumas of Ukrainian memory, centering the peripheral. The author uses one of the most relevant decolonial narrative strategies – the archival impulse. The writer delegitimizes the story officially broadcast by the former metropolis; emphasizes the history of national resistance. The prose of Maria Mathios is important and necessary for our literary canon | uk_UA |
dc.publisher | ЧНУ імені Юрія Федьковича | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Питання літературознавства;107 | |
dc.subject | Maria Matios; modern Ukrainian literature; literary canon; colonial trauma; arhival impulse in art; narrative strategies | uk_UA |
dc.title | Літературний бренд (не) змінює канон: випадок Марії Матіос» | uk_UA |
dc.title.alternative | LITERARY BRAND (NOT) CHANGING THE CANON: THE CASE OF MARIA MATIOS | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Долучені файли
Даний матеріал зустрічається у наступних фондах
-
Наукові праці
Наукові публікації співробітників факультету