Особливості тривожності старшокласників із різними типами локусу контролю
Abstract
Феномен тривожності є механізмом порушень емоційної сфери
особистості і, з одного боку, виконує деструктивну функцію, а, з іншого
боку, може бути активізуючим чинником особистісного зростання.
Різноманітність і семантична неоднозначність терміну «тривожність « у
психологічних дослідженнях пояснюється різними його визначеннями, які,
хоча взаємопов'язані, але не ідентичні.
У ході теоретичного аналізу досліджуваної проблеми узагальнено
наукові підходи до тривожності особистості, охарактеризовано
психофізіологічні особливості старшого шкільного віку, проаналізовано
чинники виникнення та особливості переживання тривожності в старшому
шкільному віці.
Проведене емпіричне дослідження спрямоване на вивчення
особливостей прояву тривожності дівчат та хлопців старшого шкільного віку
з різним типом локусу контролю.
На основі отриманих результатів були розроблені практичні
рекомендації старшокласникам, педагогам, батькам, а також запропонований
психологічний просвітницький захід у форматі квесту, спрямовані на
зниження тривожності старшокласників.
The anxiety phenomenon is a mechanism of disturbances in the emotional
sphere of personality and, on the one hand, has a destructive function and, on the
other hand, can be an activating factor of personal growth.
The diversity and semantic ambiguity of the term "anxiety" in psychological
research is explained by its different definitions, which are related but not
identical.
In the course of the theoretical analysis of the problem under study, the author
summarises the scientific approaches to personality anxiety, characterises the
psychophysiological features of high school age, analyses the factors of occurrence
and peculiarities of experiencing anxiety in high school age.
The empirical research is aimed at studying the peculiarities of anxiety
manifestation by girls and boys of high school age with different locus of control
types.
On the basis of the obtained results, practical recommendations for high
school students, teachers, and parents were developed, and a psychological
educational event in the form of a quest that is aimed at reducing of high school
students anxiety was proposed.