Формування правописної компетентності учнів на уроках української мови в середній школі
Короткий опис(реферат)
У статті висвітлено особливості поетапного формування орфографічної грамотності учнів у 5‒9 класах та
окреслено місце орфографії в шкільному курсі української мови. Орфографічну компетентність школярів витлумачено як набуту індивідуальну здатність орфографічно грамотно оформляти писемне мовлення відповідно до
чинних правописних норм і принципів орфографії. Констатовано, що українська мова як провідний навчальний
предмет у системі сучасної українськомовної освіти входить до мовно-літературної освітньої галузі, яка націлює школярів зокрема на створення письмових висловлень та редагування рукописних і друкованих текстів відповідно до усталених правописних норм. У шкільному курсі української мови орфографію не вивчають як окремий
розділ, постулюючи тісний зв’язок із різними мовними розділами як специфічний принцип її вивчення. Установлено, що орфографічну компетентність учнів ЗЗСО виформовують поетапно. Підґрунтя грамотного письма
школярів закладає початкова школа, а його основи ‒ навчання в 5‒7 класах, де орфографію вивчають з опертям
на теоретичні знання передусім з фонетики, морфеміки, словотвору й морфології як основи для усвідомленого засвоєння орфографічних норм. Формуванню орфографічної компетентності сприяють традиційні (визначення в слові орфограм, обґрунтування правильного написання слова; розпізнавання в текстах слів з указаними
орфограмами; добирання прикладів з тією самою орфограмою; складання й оформлення власного висловлення
згідно з усталеними орфографічними нормами; редагування речень і текстів, у яких допущено орфографічні
помилки; робота з орфографічним словником тощо) та інтерактивні (складання «хмари слів», лінгвістичні ігри,
підготовка відеопам’ятки для соцмереж, виконання проєкту тощо) види навчальної діяльності учнів на уроках
української мови. Удосконалення, корекція і закріплення орфографічних умінь і навичок учнів 8‒9 класів продовжується на уроках повторення і узагальнення вивченого. Констатовано, що ефективність формування навичок
грамотного письма уможливлює наполеглива й цілеспрямована робота учителя й учнів, оптимальне поєднання
різних форм, методів, прийомів і засобів навчання.