Подійний зміст життєвого шляху особистості
Abstract
У статті розглянуто сучасні дослідження проблем життєвого шляху
особистості вітчизняними вченими. Обґрунтовано концепт «подія».
Зазначено, що серед існуючих визначень події немає жодного «класично-
го» з причини складності фіксації суті цього феномену. Сформульовано
суттєві моменти подійності: 1) подією завжди є певна зміна; 2) подія
фактична, реальна, вона відбувається у певному часі та просторі, має
межі. Вона завжди є певним хронотопом; 3) подія задається метапози-
цією особистості; 4) подія і сенс взаємопов’язані; 5) подія полівимірна;
6) подія потенційно діалогічна; 7) подія завжди є своєрідним «індикато-
ром» життєвих значущостей, особистісних цінностей і смислів.
Із метою дослідження особливостей подійного змісту життєвого
шляху особистості використано методику «Каузометрія». Описано,
що на відміну від традиційних біографічних методів, спрямованих лише
на ретроспективний опис подій, які відбулися у житті, мета цієї тех-
ніки полягає у діагностиці цілісної суб’єктивної картини життєвого
шляху, що охоплює як минулі, так і майбутні, очікувані та заплановані
людиною події. Досвід застосування каузометрії у психотерапії, кон-
сультативній практиці, судово-психологічній експертизі, у розв’язанні
низки завдань клінічної, юридичної психології, психології особистості
та життєвого шляху свідчить про її позитивний потенціал.
У дослідженні взяв участь 271 респондент (із них – 99 студентів
спеціальності «Початкова освіта», 87 учителів початкових класів ві-
ком 35–40 років і 85 – віком 55–60 років із м. Чернівці та Чернівецької
області). Опитування проводили на базі Чернівецького національного
університету імені Юрія Федьковича й Інституту післядипломної пе-
дагогічної освіти Чернівецької області. Виявлено, що за загальним роз-
поділом трьом найважливіших подій життя респондентів за життє-
вими сферами є: у студентів – «робота / навчання» (39,4%), «сім’я і по-
бут» (37,37%), «цінності» (19,53%); у вчителів віком 35–40 років – «сім’я
і побут» (66,67%), «робота / навчання» (24,53%), з великим відривом –
«цінності» (6,92%); у педагогів віком 55–60 років – превалюють події
двох сфер – «сім’я і побут» (69,84%), помітно менше – «робота / на-
вчання» (26,98%). У розподілі трьох найменш важливих подій життя за
життєвими сферами у студентів переважають сфери «робота / на-
вчання» (52,86%), «цінності» (17,85%), «сім’я і побут» (17,51%); у вчи-
телів середнього віку – «робота / навчання» (58,49%), «сім’я і побут»
(20,13%), дещо менше – «цінності» (10,06%); у представників передпен-
сійного віку – «робота / навчання» (46,03%), «сім’я і побут» (38,1%).