Show simple item record

dc.contributor.authorСторцун, Катерина
dc.contributor.authorЧуса, Ганна
dc.contributor.authorProkopets, Liudmyla
dc.date.accessioned2021-11-23T22:56:22Z
dc.date.available2021-11-23T22:56:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2391
dc.descriptionThe article examines such main aspects as: the concept of electronic document management and electronic document; the main transitions from paper document management to electronic and the definition of the sequence of certain steps; discrepancies between internal and external electronic document management; the allocation of types and types of electronic documents; indicates the main obstacles to the introduction of electronic document management; highlights the legislative regulation of Electronic Document Management in Ukraine; highlighting the main large Ukrainian companies that have already switched to EDI, the main advantages of electronic document management are highlighted; the features of document exchange with counterparties and the state are defined; the main disadvantages of electronic document management are highlighted; determining the status of an electronic document, the procedure for storing electronic ocuments, and correcting errors in electronic documents.Electronic document management appeared with the spread of computers as a more profitable economic and ecoBfriendly alternative to paper. In the US and EU countries, it has been actively used for more than a decade. In Ukraine, electronic document management is gaining popularity only now, becoming a must have for business, and judging by the trends that we are seeing in 2019: the course for comprehensive digitalization, the state in a smartphone — and for the state as well. The issue of electronic document management and its implementation at enterprises and institutions of Ukraine can be called a question of national significance. The importance of Electronic Document management in Ukraine has been emphasized at the legislative level since 2003 by the law "on electronic documents and electronic document management". Subsequently, a number of other legal principles were introduced. In particular, the law of Ukraine "on electronic trust services" fixed the legal force of electronic document management, and the resolution of the Cabinet of Ministers of January 17, 2018 No. 55 entitled "some issues of documenting management activities" recommended that the executive power switch to electronic document management and fixed the format of electronic document management for state institutions. At the same time, the state has also taught private businesses to use electronic document management. In particular, the need to submit electronic reports to the tax authorities. In most cases, enterprises were limited to this until the beginning of the coronavirus pandemic. Quarantine has significantly accelerated the development of electronic document management and now more and more companies are exchanging primary documents in electronic form among themselves.uk_UA
dc.description.abstractУ статті досліджено такі основні аспекти: поняття електронного документообігу та електронного доB кумента; основні переходи із паперового документообігу на електронний та окреслення послідовності певних кроків; розбіжності внутрішнього та зовнішнього електронного документообігу; виокремлення типів та видів електронних документів; зазначено основні перепони для впровадження електронного документообігу; освітлено законодавче регулювання електронного документообігу в Україні; виділення основних великих українських компаній, які вже перейшли на ЕДО, виділено основні переваги електронного документообігу; визначено особливості обміну документами з контрагентами та державою; виділено основні недоліки електронного документообігу; визначення статусу електронного документа,порядок зберігання електронних документів та виправлення помилок в електронних документах. Електронний документообіг з'явився із поширенням комп'ютерів як більш вигідна економічна й екологічна альтернатива паперовому. У США та країнах ЄС ним активно користуються вже понад десяток років. В Україні ж електронний документообіг набирає популярності лише зараз, стаючи must have для бізнесу, а судячи з тенденцій, які ми спостерігаємо у 2019 році: курс на всеохопну діджиталізацію, держава у смартфоні, — і для держави також.Питання електронного документообігу та його впровадження на підприємствах та установах України можна назвати питанням загальнодержавного значення. Важливість електронного документообігу в Україні підкреслено на законодавчому рівні з 2003 року Законом "Про електронні документи та електронний документообіг". Згодом було впроваджено ще низку правових засад. Зокрема, Закон України "Про електронні довірчі послуги" закріпив юридичну силу електронного документообігу, а постанова Кабінету Міністрів від 17 січня 2018 р. № 55 під назвою "Деякі питання документування управлінської діяльності" рекомендувала виконавчій владі перейти на електронний документообіг та зафіксувала формат електронного документообігу для державних установ.uk_UA
dc.description.sponsorshipБізнесу та управління персоналомuk_UA
dc.publisherПрокопець Л.В., Сторцун К.М., Чуса Г.І. Електронний документообіг в Україні. Економіка та держава. 2021. № 5. С. 87-91uk_UA
dc.subjectелектронний документuk_UA
dc.subjectелектронний документообігuk_UA
dc.subjectобмін документамиuk_UA
dc.subjectсервіс електронного документообігуuk_UA
dc.subjectкроки впровадження ЕДОuk_UA
dc.subjectelectronic documentuk_UA
dc.subjectelectronic document managementuk_UA
dc.subjectdocument exchangeuk_UA
dc.subjectelectronic document management serviceuk_UA
dc.subjectsteps to implement EDOuk_UA
dc.titleЕлектронний документообіг в Україні.uk_UA
dc.typeArticleuk_UA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record