ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕФЛЕКСІЇ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Abstract
У статті розглянуто особливості формування педагогічної
рефлексії у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи до
професійної діяльності. Розкрито сутність понять «рефлексія» та «педагогічна
рефлексія», проаналізовано проблеми підвищення вимог до особистіснопрофесійних якостей педагога, його соціальної цінності та самоцінності. У
зв’язку з цим передбачається, що необхідним та найважливішим компонентом у
структурі педагогічної діяльності є рефлексія як пізнання та аналіз педагогом
явищ власної свідомості та діяльності, як погляд на власні думки та дії з боку.
Педагогічна діяльність за своєю суттю має рефлексивний характер, оскільки,
організовуючи діяльність учнів, педагог зобов’язаний оцінювати себе та
правильність своїх дій з позиції учнів, обов’язково брати до уваги їхні погляди,
бачити їх внутрішній світ та емоційний стан. Особливо значущою професійною
якістю педагога є його готовність та здатність до рефлексії.