Мовна картина світу в сучасних підручниках з німецької мови для середніх шкіл
Короткий опис(реферат)
Статтю присвячено аналізу якості відображення в підручнику з німецької мови мовної картини світу носіїв мови, яка вивчається. Дослідження здійснено на основі підручника з німецької мови «Delfin» видавництва
«Hueber Verlag». У статті з’ясовано теоретичне підґрунтя укладення підручників з іноземної мови та виокремлено критерії, спрямовані на визначення того, наскільки якісно підручник відображає мовну картину світу німців та сприяє її засвоєнню учнями. З’ясовано, що мовна картина світу найчіткіше відтворюється в лексиці та
граматиці. Основними елементами мовної картини світу є концепти. Першим критерієм аналізу відтворення
концепту є частота використання імені концепту в навчальному матеріалі. У досліджуваному підручнику спостерігається низька частота, що ускладнює засвоєння концепту. Другим критерієм є відповідність змісту концепту в навчальному матеріалі його тлумаченню в словнику. Відповідність у досліджуваному розділі є повною,
проте спостерігається недостатнє вираження кожного із значень компонентів концепту. Третім критерієм є
рівень емоційного забарвлення тексту, на основі якого вивчається концепт. Під час дослідження виявлено високий рівень емоційного забарвлення, якого було досягнуто завдяки стилістичним засобам. Четвертим критерієм
є відповідність змісту навчального матеріалу, на основі якого вивчається концепт, психолого-віковим особливостям учнів. Під час дослідження виявлено часткову відповідність. П’ятий критерій стосується логіки навчального матеріалу. У навчальному матеріалі, на основі якого вивчається досліджуваний концепт, немає логічних
протиріч, висловлювання побудовані здебільшого на основі логічної операції «імплікація». Шостим критерієм є
відповідність концептуальних одиниць, які містяться в навчальному матеріалі, особливостям культури мовної
взаємодії людей, які перебувають в тій чи іншій культурно-історичній ситуації. Досліджуваний підручник повністю відповідає цьому критерію, відображаючи, зокрема, норми вираження ввічливих прохань та порад. Сьомим
критерієм є обґрунтованість дизайну навчального матеріалу, на основі якого вивчається концепт. Укладачами
підручника було дотримано основні принципи щодо дизайну навчального матеріалу, зокрема, спостерігається
його автентичне оформлення.