dc.description.abstract | Актуальність теми дослідження зумовлена тими змінами, які мають місце у житті сучасного суспільства. Як зазначають дослідники проблеми гендеру, нині спостерігається тенденція трансформації культурних стереотипів маскулінності й фемінності; центром ціннісних орієнтирів яких стає індивідуальність людини, свобода вибору нею шляхів самореалізації незалежно від статевої належності. Праці вчених (О.К.Бодарєва, Н.П.Гапон, Т.В.Говорун, В.П.Кравець) показують, що орієнтація жінок на фемінний гендер, а чоловіків на маскулінний у сучасному суспільстві не є гарантією їх соціального й психічного благополуччя. Освіта, як педагогічне явище, нерозривно пов’язана з культурою соціуму, потребує переосмислення, корекції своїх позицій у питаннях гендерного виховання, соціалізації дітей.
За визначенням Організації Об’єднаних Націй, саме гендерні взаємовідносини (соціальні стосунки між статями) є однією із головних проблем ХХІ століття. Під гендерною соціалізацією розуміється процес засвоєння у відношенні до статі соціальної ролі чоловіка і жінки, формування потреб, інтересів, ціннісних орієнтацій і певних способів поведінки.
Для сучасного суспільства є характерним зміна ціннісно-моральних орієнтацій у сфері відносин між статями, відбувається розмивання кордонів між чоловічими й жіночими соціальними ролями, спостерігається вплив негативного інформаційного фону, який часто провокує агресію у дівчаток і підвищену тривожність у хлопчиків. Дослідники справедливо зазначають, що ігнорування проблеми гендерних стереотипів у загальному породило певні труднощі, з якими стикнулося сучасне суспільство: хлопчики виявилися недостатньо емоційно стійкими, рішучими, сильними, а у дівчаток спостерігається нестача ніжності, скромності, м’якості, терпимості.
У зв’язку з цим виникає необхідність вивчення гендерної ідентичності молодших школярів, виявлення специфіки гендерного виховання.
Знання особливостей виховання хлопчиків і дівчаток вкрай важливі для сучасного вчителя початкової школи, адже є однією із необхідних умов всебічної самореалізації особистості молодшого школяра.
Упровадження категорії «гендер» у педагогічний процес має принципове значення, оскільки саме в школі формується багато уявлень про професійне самовизначення й життєві стратегії особистості. Гендерне виховання дає можливість сформувати в дитини уявлення про те, що стать не може бути основою для дискримінації за яким-небудь критерієм чи показником, що вона дає можливість хлопчику чи дівчинці, жінці чи чоловіку бути повноправним членом суспільства, користуватися усіма правами й можливостями вибору шляхів і форм самореалізації на рівні своєї неповторної індивідуальності. | uk_UA |