Асертивність як умова ефективності професійної адаптації майбутніх психологів
Abstract
Українське суспільство зараз переживає багато кризових та стресових подій,
які впливають на психічне здоров’я українців, що актуалізує потребу у
якісних психологічних послугах. Викликом для наукової психології постає
дослідження особливостей підготовки майбутніх фахівців охорони
психічного здоров’я, за для кращого розуміння факторів, що впливають на
їхню професійну ефективність. Одним з таких аспектів виступає феномен
асертивності. Асертивна поведінка стає важливою в професійній діяльності
фахівців, що надають психологічні послуги, і виступає засобом досягнення
взаєморозуміння та гармонії з клієнтами та пацієнтами.
Магістерська робота присвячена теоретичному та емпіричному дослідженню
особливостей прояву асертивності майбутніх психологів як умови ефективної
професійної адаптації. Вибірку дослідження склали дві групи: студенти 3 та 4
курсу спеціальностей 053 «Психологія» (n=25) та 225 «Медична психологія»
(n=25). За результатами статистичного аналізу встановлено прямі
взаємозв’язки серед студентів спеціальності «Психологія» між загальним
рівнем асертивності та шкалами «Автономія (незалежність)» (r = 0,534;
p≤0,01), «Професійна компетентність» (r = 0,432; p≤0,05). Також встановлено,
що у групі студентів спеціальності «Медична психологія» прямокорелює
показники загального рівня асертивності із шкалами «Виклик» (r = 0,392;
p≤0,05), «Професійна компетентність» (r = 0,345; p≤0,05). Порівняльний
аналіз між групами визначив, що емоційна складова асертивності
статистично вищі у групі студентів спеціальності «Психологія», натомість
когнітивна складова асертивності статистично вища серед студентів
спеціальності «Медична психологія».
Ukrainian society is currently experiencing many crisis and stressful events that
affect the mental health of Ukrainians, which actualizes the need for quality
psychological services. A challenge for scientific psychology is to study the
specifics of the training of future mental health professionals, for a better
understanding of the factors affecting their professional efficiency. One of these
aspects is the phenomenon of assertiveness. Assertive behavior becomes important
in the professional activity of specialists providing psychological services and acts
as a means of achieving mutual understanding and harmony with clients and
patients.
The master's thesis is devoted to the theoretical and empirical study of the features
of the assertiveness of future psychologists as a condition for effective professional
adaptation. The study sample consisted of two groups: students of the 3rd and 4th
year of specialties 053 "Psychology" (n=25) and 225 "Medical Psychology"
(n=25). According to the results of the statistical analysis, direct relationships were
established among the students of the specialty "Psychology" between the general
level of assertiveness and the scales "Autonomy (independence)" (r = 0.534;
p≤0.01), "Professional competence" (r = 0.432; p≤ 0.05). It was also established
that in the group of students majoring in "Medical Psychology" the indicators of
the general level of assertiveness are directly correlated with the scales
"Challenge" (r = 0.392; p≤0.05), "Professional competence" (r = 0.345; p≤0.05).
Comparative analysis between groups determined that the emotional component of
assertiveness is statistically higher in the group of students majoring in
Psychology, whereas the cognitive component of assertiveness is statistically
higher among students majoring in Medical Psychology.