Виховання толерантності молодших школярів на уроках дизайну і технологій
Короткий опис(реферат)
Магістерська робота присвячена дослідженню питання виховання
толерантності молодших школярів на уроках дизайну і технологій. На основі
поведеного аналізу наукових джерел розкрито історичні особливості
розвитку толерантності; здійснено аналіз сутності толератності в
філософському, психологічному, педагогічному аспектах; уточнено види
толерантності. Визначено, що формування толерантності в учнів початкових
класів є складним процесом цілеспрямованої та організованої взаємодії
учителя та учнів, результатом якої буде формування толерантної свідомості,
що через толерантні емоції та гуманістичні мотиви втілюватиметься в
толерантній взаємодії з іншими людьми, виявлятиметься у поведінці й
вчинках учнів, у ціннісному ставленні до себе та інших.
Визначено, що комплекс фізичних, психічних, інтелектуальних,
пізнавальних, мотиваційних, емоційних якостей властивих дітям молодшого
шкільного віку впливають на процес виховання толерантності.
Вагомий потенціал у вихованні толерантності молодших школярів
мають уроки дизайну і технологій, що спрямовані на формування в учнів
досвіду партнерської взаємодії у процесі створення корисних та естетичних
виробів, оцінювання й самооцінювання процесу та результатів власної або
спільної діяльності, здатності презентувати результати творчої роботи,
обговорювати їх з іншими, разом ефективно використовувати створені
вироби через доброчинну діяльність.
Проведене констатувальне дослідження дозволило отримати реальну
картини стану вихованості толерантності учнів початкової школи. Зокрема,
3
учні демонстрували, недостатні знання й уявлення про толерантність,
цінності толерантності. Суперечності між реальним станом проблеми та
бажаним результатом стали рушійною силою визначення умов оптимізації
процесу виховання толерантності молодших школярів, зокрема на уроках
дизайну і технологій.
З метою ефективного виховання толерантності молодших школярів на
уроках дизайну і технологій нами було обґрунтовано педагогічні умови, які
сприятимуть оптимізації досліджуваного процесу, а саме: цілеспрямоване
використання змісту технологічної освітньої галузі та ефективних методів,
форм, засобів виховання в молодших школярів толерантного ставлення до
оточуючих; реалізація партнерської взаємодії процесі проєктно-технологічої
діяльності молодших школярів; підготовка вчителів та батьків до виховання
толерантності молодших школярів на уроках дизайну і технологій.