СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦИФРОВОГО СУСПІЛЬСТВА
Короткий опис(реферат)
Проаналізовано проблему соціальної відповідальності працівників освіти в умовах цифрового
суспільства. Визначено об’єкт дослідження (цифрова компетентність працівників освіти, предмет
дослідження (соціальна відповідальність працівників освіти в умовах цифрового суспільства) та мету
дослідження (дослідити особливості соціальної відповідальності та її вплив на цифрову
компетентність працівників освіти). Розглянуто феномен «соціальна відповідальність працівників
освіти», проаналізовано сутність і складові цифрової грамотності працівників освіти. Розроблено
методологію дослідження соціальної відповідальності працівників освіти в умовах цифрового
суспільства. Результати емпіричного дослідження показали недостатній рівень її сформованості, а
саме: високий рівень відповідальності за використання інформації у цифровому середовищі,
усвідомлення особливостей цінності становлення працівника у сфері освіти виявлено у п’ятої
частини досліджуваних, індексу цифрової компетентності - у третьої частини, більшість (близько
половини) характеризує гуманістичний тип спрямованості. Отримані результати показали, що
соціальна відповідальність працівників освіти в умовах цифрового суспільства зумовлює потребу їх
усвідомленої й відповідальної діяльності у контексті здобуття й поширення інформації у цифровому
просторі, сприяє як власній психологічній безпеці, так і психологічній безпеці інших членів цифрової
спільноти.
Результати емпіричного дослідження дозволили розробити методичні рекомендації щодо
підвищення соціальної відповідальності працівників освіти в умовах цифрового суспільства, що
враховували виявлені проблеми, недостатність знань щодо особливостей формування соціальної
відповідальності, комплексної бази знань щодо діяльності в кіберпросторі тощо.
Апробація тренінгової програми «Цифрове коло» підтвердила її ефективність і сприяла
підвищенню рівня відповідальності за використання інформаційного контенту у кіберпросторі,
цифрової компетентності, кращому розумінню власних цілей працівників освіти, усвідомленню
пріоритетів, вподобань, глибшої саморефлексії у професійній діяльності та усвідомлення цінності
становлення працівника у сфері освіти.